5 enkle yogaøvelser!

5 enkle yogaøvelser!

Skrevet av: Christel Andersen - feelings.no

Yoga er en over 5000 år gammel tradisjon, og selve ordet yoga kommer av ordet yuj som er sanskrit. Det kan oversettes med å binde sammen eller forene, som igjen kan tolkes som forbindelse mellom kropp, sinn og ånd og / eller pust og bevegelse. Dette gir mange helsebringende effekter både fysisk og psykisk, forteller yogainstruktør Monica Green hos Yoga Fredrikstad.

I yoga er det fysiske øvelser, pusteteknikker, avspenning og meditasjon som står i sentrum. Disse øvelsene og teknikkene skaper harmoni og balanse både fysisk, emosjonellt og psykisk.

Her kommer 5 enkle øvelser du kan gjøre hjemme i stua!

  1. Sol - jeg hilser deg!  
    Slik gjør du: Stå med beina litt fra hverandre og hendene foran brystet. Strekk armene opp i været, så lang du bare er. Ta med hodet og lag en liten bue bakover med kroppen, kjenn at du strekker godt. Gjenta noen ganger.
  2. Spiralen.
    Slik gjør du: Stå med skulderbreddes avstand mellom føttene, snu deg fra side til side og la armene følge med. Gjør dette en stund, og stå så helt stille med lukkede øyne og kjenn etter hvor kroppen din er.
  3. Katten.
    Slik gjør du: Stå på alle fire og bøy ryggen nedover og hodet opp, så bøyer du ryggen din oppover akkurat som en katt. Strekk godt og gjenta noen ganger.
  4. Indre massasje.
    Slik gjør du: Ligg på gulvet og løft høyre kne mot brystet . Ta tak med armene rundt kneet og press det mot brystet ditt. Løft pannen så langt mot kneet du kommer. Gjenta på venstre bein og deretter med begge bein. Gjenta hele runden noen ganger.
  5. Dø stille stilling.
     Slik gjør du: Ligg på ryggen og kjenn pusten som går helt ned i magen og ut i kroppen. Observer og registerer kroppen din uten å gjøre noe mer. Ligg helt stille en liten stund før du åpner øynene igjen.

Disse øvelsene er er enkle og effektive, og de hjelper på sirkulasjonen, styrker immunsystemet og kan hjelpe deg med å være i stunden/ tilstedeværelse. Du kan gjøre de sammen, eller du kan velge deg en eller to av de hvis du synes det blir mye med alle på en gang. Dette er grunnleggende øvelser i yoga, og jeg bruker de i nesten alle timene mine. De virker og er effektive, forteller Monica Green.

Kropp og sjel
De som driver med yoga mener det er en stor ressurs for de som ønsker å utvikle seg som menneske, bli bedre kjent med kroppen sin og føle samsvar mellom kropp og sjel. Ikke bare blir kroppen myk og smidig, men yoga stimulerer og utvikler dine positive, latente krefter og indre resursser.

Yoga blir anbefalt av flere og flere leger og fysioterapeuter. Dette fordi det viser seg at yoga er svært effektivt mot stive ledd og muskler, og ikke minst gir det bedre generell helse.

Et supert alternativ for de som vil trene og holde seg i form uten å måtte løfte vekter, eller du kan trene yoga i tillegg til dine andre treningsrutiner. Yoga er også svært velegnet for de som har plager med kroppen som smerter og betennelser. 

 

Les også:


Noe positivt i postkassen

Bli med i facebook gruppen

En facebook gruppe hvor medlemmene deler positivitet!

Til Facebook gruppen

feelings.no - Feel good!

Disclaimer
Om oss | Kontakt oss

TIPS OSS
Send e-post

BIDRA MED INNHOLD?
Kontakt oss i dag

© feelings.no 2008 - 2022 | All kopiering og videreformidling av innhold på feelings.no er forbudt uten skriftlig tillatelse.
En tjeneste fra Comito AS