Podcast oversikt
feelings.no - Feel good!
 

FORSIDEN


Oppdaterte nyheter
 

HELSE OG LIVSSTIL


Hold kroppen og hjernen i form
 

PERSONLIG UTVIKLING


Øk din selvinnsikt og utvid horisontene
 

BEHANDLERE OG TERAPEUTER


Finn profesjonell hjelp
 

AKTIVITETER


Gjør noe nytt i dag!
 

HOROSKOP


Gratis horoskop
 

EKSPERTHJELP


Snakke med noen nå?
 
Øvelser

Øvelser


Lettlærte hverdagsøvelser som kan gi deg et bedre liv!
Lag din egen hudpleie

Hår- og hudpleie


Oppskrifter på hjemmelagde hår- og hudpleieprodukter.
Kast terningen

Kast terningen


Prøv vår terningkaster! Kast enten 1 eller 2 terninger.
Alternativmesser

Alternativmesser


Se vår oversikt over alternativmesser i 2017.
Diskusjonsforum

Diskusjonsforum


Delta i spennende diskusjoner med likesinnende.
 

Velg ditt stjernetegn

Velg fylke

Velg fylke
Navigering: Helse og livsstil > Spis nøtter, men ikke for mye.
Klikk her!
Spis nøtter, men ikke for mye.

Spis nøtter, men ikke for mye.

Skrevet av: Vegard Bell

Selv om det kanskje ikke kommer som noen bombe for mange, så er det altså en del kalorier i nøtter. Spiser du for mye, så kan det fort gå utover vekta di i negativ retning. 

 

Ja, nøtter og nøttesmør har lenge vært kjent blant bodybuildere som en vare som er gunstig om man skal bygge muskler og gå opp i vekt. Nøtter er en sunn kilde til flere ulike vitaminer og fettyper.

 

Men, nøtter er en av få matvarer hvor det er viktig å kontrollere inntaket nøye om du vil gå ned i vekt. 
Som jeg har sagt mange ganger før, hvis målet ditt er å forandre kroppsfasongen din til det bedre, så spiller det liten rolle om maten du spiser er sunn så lenge du spiser for mye.

 

Hvis du har tenkt å gå ned i vekt (eller fettprosent) og du holder deg på en kalorigrense som er over det du forbrenner, så vil du ikke gå ned i vekt.

 

Hvis målet ditt er å legge på deg, men du ligger altfor høyt over det du bør spise, så vil en del av de ekstra kaloriene legge seg som fett på kroppen din. Så enkelt er det. 

 

Faktum er at nøtter og nøttesmør er veldig sunt, men også full av kalorier pr 100 gram. 
Det skal ikke så mye til av denne matvaren, før kaloriene skyter gjennom taket. Sett deg ned med en nøttepose i sofaen, eller kjør på med peanøttsmør på brødskiva, så skal du fort se at det kan være vanskelig å holde vekta nede om du er på diett. Dette gjelder spesielt hvis du i tillegg er litt slurvete med matvanene dine ellers i hverdagen.

 

For eksempel, så inneholder 1 spiseskje med peanøttsmør ca 100 kalorier. De fleste har en tendens til å spise mer enn bare én spiseskje, og ender med å få i seg 200 kalorier eller mer pr gang. DET er mye kalorier for så “lite” mat.

 

Peanøtter, mandler, cashewnøtter og andre nøttesorter er det samme. For eksempel så inneholder ¼ kopp med mandler ca 200 kalorier. Se for deg selv hvor lite ¼ kopp egentlig er. Du kommer til å bli overrasket.

 

Det høres kanskje rart ut, men en halv kopp med mandler hver dag, kan ødelegge fremgangen din når det kommer til vektnedgang.


Så, hva er løsningen her? 


Behandle nøttene med respekt! 
Hvis du har tenkt til å inkludere nøtter og nøttesmør i kostholdet ditt, så kjør på, men pass på at du ikke overspiser denne matvaren som er så full av kalorier pr 100 gram. Pass på at du måler opp maten, slik at den passer inn i ditt daglige inntak av mat.

 

Ikke vær redd for å bruke en vekt i begynnelsen, slik at du vet nøyaktig hvor mye kalorier du får inn gjennom nøttene. 

Riktig trening er viktig, riktig mat er viktig. Men om kaloriinntaket er riktig ut i fra hvilket mål du setter seg, så vil du få dårlige resultater. 

 

Les også: 

Kommentarer

feelings.no - Feel good!

Telefon: 69 34 50 00
E-post: post@feelings.no

Disclaimer | Om oss | Kontakt oss
TIPS OSS
Send e-post

ANNONSERING
Kontakt oss i dag
Pålogging for aktører
BIDRA MED INNHOLD?
Kontakt oss i dag

BESØK OGSÅ
underskrift.no | Mediamakeriet | Estoffer | Gullpris  | Sølvpris
Bransjeoversikt
© feelings.no 2008 - 2017 | All kopiering og videreformidling av innhold på feelings.no er forbudt uten skriftlig tillatelse.