Kategori: Musikk

Tomatismetoden

Av: Senter for livshjelp

Den franske øre-nese-hals-legen Alfred Tomatis (f. 1920) begynte å utvikle sin metode på slutten av 1940-tallet. Hans far var operasanger og hans fars kolleger oppsøkte ham for å få hjelp med sine stemmeproblemer. Under undersøkelsen av operasangerne oppdaget Tomatis at de samme frekvensene som de ikke klarte å synge, også var falt ut på deres hørselstester.

 

Dette ble sammenfattet i den såkalte
1. Tomatis´ lov:

Stemmen inneholder bare de frekvenser som øret kan oppfatte. Uansett hvordan en ser på denne påstanden, lyktes Tomatis i å påvise den sterke koblingen mellom hørsel og taleevne. Han påviste også viktigheten av å styre lyttingen med det høyre øret, slik at lydimpulsene blir ledet direkte til språksenteret. Disse oppdagelsene var grunnlaget for utviklingen av det elektroniske øret, som gjorde det mulig å trene opp hørselsorganene til ikke bare å forbedre sin mekaniske hørsel, men også trene opp sin lytteevne fra grunnen.

Ved en videreutvikling av audiometri har han blitt i stand til å teste lytteevne (ikke bare hørsel). På grunnlag av spesialtester kan en utvikle spesifikke lytteprogrammer tilpasset den enkelte. Lytteprogrammene består av musikk hvor noen frekvenser er fremhevet. Samtidig lærer en å bruke stemmen på en måte som hjelper til å vedlikeholde endringen i lytteevne som er blitt skapt ved musikkprogrammet.

 

Mozart
Dr. Tomatis prøvde ut mange musikktyper, men fant at Mozarts musikk og gregoriansk sang ga særlig gode resultater, bl.a. pga. sin harmoniske fordeling av lyd gjennom hele spekteret av frekvenser og overtoner. Mozarts musikk ble funnet å gi en spesielt gunstig stimulering og var også særlig egnt til å "lære øret grunnlaget for lytting". Den gregorianske sangen var særlig gunstig for å gi ro og beskyttelse til nervesystemet og hjelpe individet til å integrere det som for øvrig skjer i lyttetreningen.

Tomatismetoden har vist seg særlig effektiv hos barn, tenåringer og voksne med konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker, nedsatt hukommelse, dysleksi og andre lese- og skrivevansker, ADD, ADHD, nedsatt selvtillit og svekket sosial kompetanse, indre og ytre stress, angst, depresjon, øresus, svekket hørsel, stemmeproblemer, manglende evne til å synge rent, forsinket sensorisk og motorisk utvikling, koordinasjonsvansker. En del tilfeller av autisme har også oppnådd stor funksjonsforbedring med Tomatismetoden. Enkelte hevder også at tidlige psykologiske skader fra fosterliv og de første leveår kan påvirkes betydelig ved at lytteprogrammet tar en tilbake til måten fosteret hørte på gjennom de forskjellige stadier av svangerskapet.

Bakgrunnen for problemer som får klienter til å ta kontakt med Tomatissenteret kan være mange: Problemer i svangerskapet, vanskelige fødsler, senfølger av adopsjon, traumatiske emosjonelle opplevelser, gjentatte ørebetennelser, stress og belastning over lengre tid. Arvelige forhold spiller sannsynligvis inn, eksempelvis hos dyslektikere.

Vi kan skissere eksempler på en egnet Tomatisklient:

 

  • Har gode evner, men bruker dem ikke
  • Prøver å arbeide godt i skolen, men får ikke tilsvarende resultater
  • Klarer ikke å konsentrere seg
  • Klarer ikke å lytte
  • Har ikke språkøre
  • Får aldri gjennomført det han/hun vil
  • Kjenner seg alltid trøtt.
  • Må alltid ha det helt stille omkring seg for å klare å gjøre lekser
  • Klarer ikke å oppfatte hva andre sier
  • Blir alltid trett når han/hun prøver å lytte til andre
  • Blir trett av å snakke lenge
  • Er alltid sjenert når han/hun skal stå foran andre
  • Trekker seg hvis han/hun skal framføre noe overfor en forsamling
  • Er livredd for å snakke foran andre
  • Klarer ikke å synge rent

 

Får alle hjelp?
Dersom en gjennomfører treningen på korrekt måte og får et godt samarbeid om prosjektet, vil så å si alle kunne oppnå varierende grader av bedring. Det må imidlertid presiseres at Tomatismetoden ikke er et kurativt tiltak, d.v.s. at en ikke må forvente at tilstander som autisme og nedsatt hørsel blir kurert derimot kan en oppnå en funksjonsforbedring som kan ha ganske store utslag i det daglige liv.

Metoden videreutvikles stadig og anvendes på verdensbasis ved ca. 200 sentre.
 

Terapeutisk arbeid med mennesker har vist at manglende lytteevne kan være et stort problem i mange typer relasjoner. Mange som arbeider med sin barndom opplever at de aldri ble lyttet til, foreldre klager over sine barn og tenåringer at de aldri lytter, og om bestefar sies det "han hører bare det han vil høre". Disse forhold var sentrale i dr. Tomatis' oppdagelser og han la stor vekt på forskjellen mellom hørsel og lytteevne: Hørsel er et passivt mottak av lydsignaler, mens lytting er den aktive evne og vilje til å oppfatte lydsignalenes mening.

Personer med nedsatt lytteevne blir lett distraherte, har ofte vansker med å konsentrere seg, være oppmerksomme og har ofte vansker med å integrere sanseinntrykkene. Andre mennesker opplever ofte at kommunikasjonen blir utilfredsstillende, slik at der lett oppstår en ond sirkel med sosiale nederlag.

Tomatismetoden søker å utvikle eller gjenvinne lytteevnen, minske ørets overfølsomhet for lyd (mange av de som tilsynelatende ikke lytter, beskytter seg i realiteten mot en overfølsomhet for lyd), styrke sammenhengen mellom øre og stemme og øke trangen til kommunikasjon, både den aktive og den passive delen.

 

For mer informasjon om dette kan du kontakte sertifisert Tomatisterapeut Reidun Myskja.

Tomatismetoden

Av: Senter for livshjelp

Musikkens makt

Av: feelings.no

Hvordan virker musikk på menneskekroppen?

Av: Audun Myskja

Velg et tema

feelings.no - Feel good!

Disclaimer
Om oss | Kontakt oss

TIPS OSS
Send e-post

BIDRA MED INNHOLD?
Kontakt oss i dag

© feelings.no 2008 - 2024 | All kopiering og videreformidling av innhold på feelings.no er forbudt uten skriftlig tillatelse.
En tjeneste fra Comito AS