Podcast oversikt
feelings.no - Feel good!
 

FORSIDEN


Oppdaterte nyheter
 

HELSE OG LIVSSTIL


Hold kroppen og hjernen i form
 

PERSONLIG UTVIKLING


Øk din selvinnsikt og utvid horisontene
 

BEHANDLERE OG TERAPEUTER


Finn profesjonell hjelp
 

AKTIVITETER


Gjør noe nytt i dag!
 

HOROSKOP


Gratis horoskop
 

EKSPERTHJELP


Snakke med noen nå?
 
Øvelser

Øvelser


Lettlærte hverdagsøvelser som kan gi deg et bedre liv!
Lag din egen hudpleie

Hår- og hudpleie


Oppskrifter på hjemmelagde hår- og hudpleieprodukter.
Kast terningen

Kast terningen


Prøv vår terningkaster! Kast enten 1 eller 2 terninger.
Alternativmesser

Alternativmesser


Se vår oversikt over alternativmesser i 2017.
Diskusjonsforum

Diskusjonsforum


Delta i spennende diskusjoner med likesinnende.
 

Velg ditt stjernetegn

Velg fylke

Velg fylke
Navigering: Personlig utvikling > Fokus = mindre stress!
Klikk her!
Klikk her!
Fokus = mindre stress!

Fokus = mindre stress!

Skrevet av: Silje Karine Moe

Jeg sitter på toget mellom Oslo og Stavanger og tenker: ”dette er deilig!”. En hel dag for meg selv, hvor jeg kan lese og skrive, og kanskje sove litt, uten forstyrrende elementer…. Men jeg har både telefon og PC, og NSB har interaktivt nett, så jeg har ikke tenkt tanken ferdig før det begynner å pipe og ringe.


Stress har mange forklaringer og mange konsekvenser. Der finnes også flere verktøy som kan bidra til å unngå stress, og et av dem er å lære å holde fokus.


Evnen til å konsentrere seg, eller evnen til å holde fokus, er en treningssak. Allikevel blir det i vårt samfunn og arbeidsliv vanskeligere og vanskeligere å holde fokus. Internett gjør at vi faktisk kan oppholde oss i ingenmannsland, og allikevel bli distrahert. Der er gjort en undersøkelse nylig hvor en gruppe arbeidstakere ble spurt om hvor de foretrakk å utøve sitt arbeide, og INGEN svarte ”på kontoret”.

 

Kontoret er ofte det stedet hvor det er vanskeligst å holde fokus. Velmenende ledere kommer innom for å høre hvordan det går, telefonen ringer, kollegaer skal fortelle om opplevelser fra helgen som var eller forventinger til helgen som kommer, og der kommer stadig inn nye e-mail. Flere og flere føler også behov for å ha en viss kontroll over Facebook, Twitter, LinkedIn og nyheter, og ALT lager lyd! Og det lager lyd mer enn én gang per melding, fordi vi har synkronisert PC, telefon og nettbrett.


For å minimere stressfaktorene trenger vi færre distraherende elementer. I jobbsammenheng trenger vi å ha fokus på en oppgave om gangen, og fullføre denne. Vi trenger muligheten til å komme inn i flytsonen, uten distraksjoner. Det tar i gjennomsnitt 18-19 minutter å komme inn i en flytsone. Blir vi forstyrret en gang hvert 17 minutt, rekker vi aldri inn i den tilstanden som gjør at vi kan jobbe effektivt. Når vi aldri kommer inn i den tilstanden som gjør at vi kan jobbe effektivt, får vi ikke gjort jobben vår. Når vi ikke får gjort jobben vår, blir vi utsatt for en av de viktigste stressfaktorene i arbeidslivet.


Forestill deg at jeg har en planke som er 30 meter lang og 30 cm bred. Jeg legger mursteiner på bakken, med en meter mellomrom mellom hver, og så legger jeg planken på toppen, ca 10 cm over bakkenivå. I den ene enden av planken legger jeg en 200-lapp, og så utfordrer jeg deg til å gå planken fra den ene enden til den andre uten å falle av. Klarer du det, skal du få 200-lappen.
Enkelt!


Forestill deg så at jeg legger planken over en smal og dyp canyon med en rasende elv langt, langt der nede, og sylskarpe steiner som stikker opp av det brusende vannet. Denne gang legger jeg en 1000-lapp i den ene enden av planken, og utfordrer deg til å gå over for å tjene pengene.


Det er den samme planken…!? Belønningen er 5-doblet…!!


Sannheten er at selv om dimensjonene i planken er de samme, så har fokuset endret seg. Vi slutter å fokusere på pengene, og begynner å fokusere på det brusende vannet og de skarpe steinene. Vi ser hindringer i stedet for muligheter og frykten tar over.


Henry Ford sa engang: ”Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal”, og det er dette som ofte skjer når vi begynner å reagere på stress. Fokuset endrer seg, vi slutter å se mål og muligheter, og oppdager flere og flere hindringer og frustrasjoner.


Fokus på en ting om gangen, og noen ganger rett og slett fokus på ingenting, vil gjøre underverker for ditt stressnivå. Skru av lyden av og til. Studer bølger, stille vann eller bestig en fjelltopp. Og når du jobber; ha fokus på en ting om gangen og fullfør denne oppgaven før du begynner på den neste.


Pust med magen, og si til deg selv at det går fint. Da gjør det ofte det!

 

Les også:

Kommentarer

feelings.no - Feel good!

Telefon: 69 34 50 00
E-post: post@feelings.no

Disclaimer | Om oss | Kontakt oss
TIPS OSS
Send e-post

ANNONSERING
Kontakt oss i dag
Pålogging for aktører
BIDRA MED INNHOLD?
Kontakt oss i dag

BESØK OGSÅ
underskrift.no | Mediamakeriet | Estoffer | Gullpris  | Sølvpris
Bransjeoversikt
© feelings.no 2008 - 2017 | All kopiering og videreformidling av innhold på feelings.no er forbudt uten skriftlig tillatelse.