Podcast oversikt
feelings.no - Feel good!
 

FORSIDEN


Oppdaterte nyheter
 

HELSE OG LIVSSTIL


Hold kroppen og hjernen i form
 

PERSONLIG UTVIKLING


Øk din selvinnsikt og utvid horisontene
 

BEHANDLERE OG TERAPEUTER


Finn profesjonell hjelp
 

AKTIVITETER


Gjør noe nytt i dag!
 

HOROSKOP


Gratis horoskop
 

EKSPERTHJELP


Snakke med noen nå?
 
Øvelser

Øvelser


Lettlærte hverdagsøvelser som kan gi deg et bedre liv!
Lag din egen hudpleie

Hår- og hudpleie


Oppskrifter på hjemmelagde hår- og hudpleieprodukter.
Kast terningen

Kast terningen


Prøv vår terningkaster! Kast enten 1 eller 2 terninger.
Alternativmesser

Alternativmesser


Se vår oversikt over alternativmesser i 2017.
Diskusjonsforum

Diskusjonsforum


Delta i spennende diskusjoner med likesinnende.
 

Velg ditt stjernetegn

Velg fylke

Velg fylke
Navigering: Helse og livsstil > 7 måter å forbedre helsen på
Klikk her!
Klikk her!
7 måter å forbedre helsen på

7 måter å forbedre helsen på

Skrevet av: Christel Andersen - feelings.no

Å leve sunt kan virke som en kostbar affære. Klær og tekstil i økologiske materialer er for eksempel dyrere, økologisk mat er dyrere, helsekostprodukter kan koste en liten formue. Listen er lang. Men hedigvis er det enda mange ting vi kan gjøre som ikke koster noe annet enn din tid. Ja, selv den er dyrbar, men de fleste er nok enige om at et sunt liv fort er verdt den kostnaden.

Her kommer 7 forslag til hvordan du kan forbedre og vedlikeholde helsen - ja, helt gratis!

 

1.  Få nok søvn - og litt til
Søvn er superviktig for at kroppen og hodet skal kunne fungere optimalt. Og i dagens stressende samfunn er det kanskje mer viktig enn noen gang at vi sikrer oss nok søvn.


Søvnmangel har blitt linket opp mot blandt annet stress, ubalanse i blodsukker, fedme, mentale problemer og nedsatt immunforsvar.


Sørg for at du tar middagshvilen når du får sjansen til det, og ikke legg deg for sent på kvelden. Dersom du sliter med å sove kan du få noen tips til bedre søvn her.


2. Ro ned hjerneaktiviteten

Vi trenger ro i sinn og sjel, og det er viktig at vi selv sørge for at det skjer. i dag er vi stadig på farta, og det er stadig noe som sloss om oppmerkesomheten vår, alt fra TV`en til jobben.


Bare noen minutter daglig gjør forskjell for oss, så ikke la denne sjansen gå fra deg. Meditasjon eller bønn er fine måter å roe ned på. Du kan se her hvordan du enkelt mediterer. Husk å ikke gjøre det vanskeligere enn det er - målet er å roe ned tankevirksomheten, så om du velger å meditere eller kanskje sette deg ned å tegne eller strikke så er det helt utmerket det også!


3. Vær ute i frisk luft

Frisk luft gjør underverker for kropp og sjel. Ikke undervurder hvor godt dette er for deg. Det er viktig for hjernen å få komme ut i lufta, og det hjelper på mange helseproblemer. Så ta pausa på jobben ute, og ta med ungene ut når du har mulighet til det. Får du vært aktiv i tillegg er det så klart ekstra bonus!


4. Drikk nok vann

Vann er essensielt for at vi skal fungere optimalt., og mange av oss får ikke i oss nok vann. Det er omdiskutert hvor mye vann vi faktisk trenger, men en god regel er å følge med på urinen din. dersom den er mørk gul, og/eller lukter sterkt er det på tide å få i seg litt mer vann. Noen glass hver dag bør nok være greit for alle å få i seg.

 

Husk at vann også hjelper hjernen til å holde det gående, så hvis du er sliten på skole eller jobb så bør du drikke litt ekstra!


5. Vær takknemlig

Negativitetet skader oss. Og mange av oss er i en negativ spiral uten å egentlig tenke over det. Hvor mange ganger har du for eksempel sagt "Hvis jeg bare hadde hatt x eller y, da hadde jeg vært lykkelig."?

 

Vel, det viser seg at du ikke trenger x eller y for å være lykkelig. Alt du trenger er å være takknemlig for det du faktisk har! En lur måte å gjøre seg bevisst hva du er takknemlig for er å føre en takknemlighetsdagbok.


6. Unngå plastikk

Plastikk er i mange av de tingene vi bruker til daglig. Poser, oppbevaringsbokser, flasker og til og med klærne vi går i kan ha plastikk i seg. Bytt ut det du kan av plastikk - bruk glassbeholdere der det går an, og ikke bruk plastikk til noe annet enn det er beregnet for. Plastikk inneholder flere skadelige stoffer, du kan lese litt mer om det her.


7. Tren

Dette har du vel hørt før. Ja, at trening er bra for deg. Og det er helt sant!
Gjør det enkelt for deg selv dersom du ikke allerde er medlem i et helsestudio, eller trener andre ting. Det er endeløse ting du kan gjøre hjemme selv, alt fra enkle øvelser til lange programmer. Yoga er for eksempel en super treningsform du kan gjøre selv hjemme!

 

Kilde:
www.wellnessmama.com
www.erdetfarlig.no

 

Les også:

Kommentarer

feelings.no - Feel good!

Telefon: 69 34 50 00
E-post: post@feelings.no

Disclaimer | Om oss | Kontakt oss
TIPS OSS
Send e-post

ANNONSERING
Kontakt oss i dag
Pålogging for aktører
BIDRA MED INNHOLD?
Kontakt oss i dag

BESØK OGSÅ
underskrift.no | Mediamakeriet | Estoffer | Gullpris  | Sølvpris
Bransjeoversikt
© feelings.no 2008 - 2017 | All kopiering og videreformidling av innhold på feelings.no er forbudt uten skriftlig tillatelse.