Podcast oversikt
feelings.no - Feel good!
 

FORSIDEN


Oppdaterte nyheter
 

HELSE OG LIVSSTIL


Hold kroppen og hjernen i form
 

PERSONLIG UTVIKLING


Øk din selvinnsikt og utvid horisontene
 

BEHANDLERE OG TERAPEUTER


Finn profesjonell hjelp
 

AKTIVITETER


Gjør noe nytt i dag!
 

HOROSKOP


Gratis horoskop
 

EKSPERTHJELP


Snakke med noen nå?
 
Øvelser

Øvelser


Lettlærte hverdagsøvelser som kan gi deg et bedre liv!
Lag din egen hudpleie

Hår- og hudpleie


Oppskrifter på hjemmelagde hår- og hudpleieprodukter.
Kast terningen

Kast terningen


Prøv vår terningkaster! Kast enten 1 eller 2 terninger.
Alternativmesser

Alternativmesser


Se vår oversikt over alternativmesser i 2019.
Diskusjonsforum

Diskusjonsforum


Delta i spennende diskusjoner med likesinnende.
 

Velg ditt stjernetegn

Velg fylke

Velg fylke
Navigering: Helse og livsstil > Magedans
Magedans

Magedans

Skrevet av: Kristin Brobakken - feelings.no

Magedans – en sunn og morsom måte å trene på. Har du lyst til å lære deg magedans, men tror du er for tung, tynn, for gammel, for ung eller for stiv for å kunne klare det? Da skal du nå lære at magedans passer for alle! 

 

Kurs i magedans holdes for kvinner og menn i alle aldre, i alle størrelser og med ulik fysikk. Magedans er en mosjonsform som legger opp til at man danser i sitt eget tempo og krydrer dansen ut fra sin egen personlighet. Dansen har ingen elementer av konkurranse, og hver enkelt danser utifra egne forutsetninger.

 

Dans fra Østen
Magedans er et ganske så nytt fenomen i Norge. Mange har kanskje en tanke om at det er åling, risting, 2-delt drakt og glitter som hører til magedans. Begrepet magedans er noe misvisende siden man egentlig bruker hoftene, bekkenet og armene vel så mye som magen når man danser. Begrepet er skapt i Vesten, mens araberne selv kaller dansen raqs sharqi, dans fra Østen.

 

Alle kan!
Det kreves ingen spesielle forutsetninger for å danse denne dansen. Magedans kan danses til all slags musikk, bare den er rytmisk, det vil si at du kan danse hvor - og når som helst. Magedans består av ganske få bevegelser, som kan snus og vris om på i det uendelige. Utgangspunktet er sirkler, hofteslag, 8 – tall og kameler, og så kan man bygge på og kombinere disse til nye bevegelser etter eget ønske.

 

God trening
Bevegelsene ligner på dem som gjøres under mensendick trening og det vil si at de er veldig bra for knær og rygg. De myke bevegelsene i magedans øker sirkulasjonen i bekkenpartiet. God sirkulasjon løser opp blokkeringer som kan ligge å skape smerte. Samtidig styrker bevegelsene bekken – bunnen.

 

Magedans øver også opp god holdning og man får styrket dyp stabilitetsmuskulatur. I tillegg blir man kjent med egen kropp og yteevne, og da kan man ta bedre vare på seg selv når man får vondt. Det samme prinsippet gjelder også for personer med nakke og skulderproblemer.

 

Gjennom å danse orientalsk dans kan du få større bevegelighet og fleksibilitet i kroppen, gjøre hofter og ryggrad smidigere, samt myke opp stive muskler og vekke opp kroppens naturlige vitalitet. Dansen gir deg økt kroppsbevissthet, bedre koordinasjonsevne og balanse, samt muligheten til å uttrykke din femininitet. I tillegg opplever mange at dansen gir overskudd og glede, noe som øker livskvaliteten. Orientalsk dans anbefales av mange fysioterapeuter, jordmødre, kiropraktorer og leger, for problemer med nakke, skuldre, rygg og bekken.

 

Kanskje har DU lyst å prøve? 

Kommentarer

feelings.no - Feel good!

Telefon: 69 34 50 00
E-post: post@feelings.no

Disclaimer | Om oss | Kontakt oss
TIPS OSS
Send e-post

ANNONSERING
Kontakt oss i dag
Pålogging for aktører
BIDRA MED INNHOLD?
Kontakt oss i dag

BESØK OGSÅ
underskrift.no | Mediamakeriet | Estoffer | Gullpris  | Sølvpris
Bransjeoversikt
© feelings.no 2008 - 2019 | All kopiering og videreformidling av innhold på feelings.no er forbudt uten skriftlig tillatelse.