Podcast oversikt
feelings.no - Feel good!
 

FORSIDEN


Oppdaterte nyheter
 

HELSE OG LIVSSTIL


Hold kroppen og hjernen i form
 

PERSONLIG UTVIKLING


Øk din selvinnsikt og utvid horisontene
 

BEHANDLERE OG TERAPEUTER


Finn profesjonell hjelp
 

AKTIVITETER


Gjør noe nytt i dag!
 

HOROSKOP


Gratis horoskop
 

EKSPERTHJELP


Snakke med noen nå?
 
Øvelser

Øvelser


Lettlærte hverdagsøvelser som kan gi deg et bedre liv!
Lag din egen hudpleie

Hår- og hudpleie


Oppskrifter på hjemmelagde hår- og hudpleieprodukter.
Kast terningen

Kast terningen


Prøv vår terningkaster! Kast enten 1 eller 2 terninger.
Alternativmesser

Alternativmesser


Se vår oversikt over alternativmesser i 2019.
Diskusjonsforum

Diskusjonsforum


Delta i spennende diskusjoner med likesinnende.
 

Velg ditt stjernetegn

Velg fylke

Velg fylke
Navigering: Helse og livsstil > Renere- Friskere- Lettere
Renere- Friskere- Lettere

Renere- Friskere- Lettere

Skrevet av: Netta Nyman - Mymoments.no

Detox er et av våre ”moteord” om dagen. Jeg , Netta Nyman, som mange andre har tenkt på dette og undersøkt og lest i mange blader og på nettet om dette.

 

Har også tidligere vært nok inspirert til å kjøpe noen detox kurer. Men gleden og entusiasmen har dessverre fort blitt borte da jeg har smakt på disse, for jeg må nok innrømme at de smaker rett og slett grusomt. Hvis du ønsker å prøve, så er et tips å blande ut miksen med juice i stedet for vann – da blir smaken mye bedre.

 

I fjor sommer  tenkte jeg atter en gang på dette og bestemte meg til slutt for å lage min egen detox versjon.
 

Smoothie-elsker av rang
Jeg tar meg sjelden tid til å spise frokost . Jada, jeg vet at det er dagens viktigste måltid, så istedet lager jeg SMOOTHIE! Jeg samler det jeg har av frosne bær, frukt og annet og blander dette, heller over på en stor flaske og tar den med meg hvor jeg enn går i løpet av dagen. Dette holder meg mett i hvert fall til lunsj. Jeg har også en flaske vann, så jeg husker å få i meg det.
 

Min plan, og mine erfaringer
 Min plan i fjor sommer var at i noen dager (det første målet var 3 dager) bare drikke smoothies, grønnsaksjuicer og kalde grønnsakssupper.  Jeg ladet kjøleskapet fullt med godsaker, og satte i gang.

 

Startet første dagen med å lage en herlig smoothie, og jeg laget også ”gazpacho”, en kald grønnsaksuppe. Det er også viktig å drikke MASSE vann, grønn te etc. Du skal helst også holde deg unna kaffe (om du kan).  Det morsomme er at jeg ikke følte meg sulten i det hele tatt.

 

Dag 2 gikk også bra, men følte meg litt slappere og fikk en lett hodepine. Den tredje dagen er min favorittdag. Våknet opp med masse energi, var ute før klokken 8 for å gå tur og følte på kroppen at nå begynner ting å skje, er herlig følelse!

 

Den gode følelsen holdt i seg, og plutselig var jeg inne på dag 8, og følte meg så fin. Hadde gått ned noen kilo og energinivået holder seg oppe – hurra!!

 

Må innrømme at jeg har jukset et par ganger…har laget meg salater og litt eggerøre et par ganger, men det er jo viktig å få i seg proteiner. Av og til blander jeg 1-2 råe egg i smoothien i stedet, og jeg lover at du kjenner ikke smaken J  Jeg følger ikke noen oppskrifter, jeg tar det jeg har i skapene og putter opp i blenderen. Jeg tror det er viktig at man bruker de ingrediensene man liker selv, ellers blir det bare et ork å drikke noe man ikke synes er godt.
 

Tips
Noen ting som kan være lurt å tenke på. Reven ingefær er godt for forbrenningen. Melk/melkeprodukter/sojaprodukter er bra for å få kalsium. Grønn te kan også brukes som veske, gjerne i tillegg til fruktjuice. Man kan også bruke proteinpulver (kan kjøpes i helsekostbutikker, husk at disse kan være veldig søte).  Det er også viktig å få i seg sunne fetter (uten disse klarer ikke kroppen å ta til seg vitaminene), og for dette kan du inkludere avokado eller noen type olje, Dr. Udos olje f.eks (helsekost) eller kaldpresset rapsolje.

 

Hvis du lager smoothie som inneholder grønnsaker kan du også bruke olivenolje. Babyspinat er supert å blande i. Masse vitmainer og du kjenner ikke smaken. Perfekt for å få barn! Jeg presser også alltid litt sitron i mine blandinger, det gjør at vitaminhalten holder seg bedre hvis du ikke drikker alt på en gang, og det tar også bort ”fettsmaken” hvis du har olje i smoothien.
 

Utstyr
 Det eneste du trenger er en blender. Hvis du ønsker å lage juicer selv er en juicepresse et must. Jeg liker å prøve å lage juicer på alt mulig: brokkoli, gulrøtter, rødbeter, spinat, kål…velg selv det du liker. Hvis du ikke har gjort dette mye så ta en sort av gangen og bland dem etterpå, så får du akkurat den blandingen du liker.

 

Det er ikke alle mine eksperiment som har vært like vellykkede J men da er det jo bare å blande videre. Ofte kjøper jeg ferdige grønnsaksjuicer eller bruker frosne grønnsaker i blenderen. Hvis du kjøper en blender, så velg en som kan knuse isbiter, ellers kan du ikke bruke frosne produkter. Og velg helst en med glassbeholder.

 

Jeg håper dette har gitt deg inspirasjon til å prøve dette. Du kan jo begynne med å prøve å erstatte en eller to måltider med smoothier hvis du føler at det blir for tøfft å kutte ut mat helt, men prøv å kutte ut karbohydrater (brød, pasta, poteter), da kommer du til å kjenne virkningen mye bedre, og fortere!

 

Kilde: Mymoments.no

Kommentarer

feelings.no - Feel good!

Telefon: 69 34 50 00
E-post: post@feelings.no

Disclaimer | Om oss | Kontakt oss
TIPS OSS
Send e-post

ANNONSERING
Kontakt oss i dag
Pålogging for aktører
BIDRA MED INNHOLD?
Kontakt oss i dag

BESØK OGSÅ
underskrift.no | Mediamakeriet | Estoffer | Gullpris  | Sølvpris
Bransjeoversikt
© feelings.no 2008 - 2019 | All kopiering og videreformidling av innhold på feelings.no er forbudt uten skriftlig tillatelse.